Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Které vitamíny jsou rozpustné v tucích, a proč je důležité to vědět?

Abychom vytěžili z potravin které jíme maximum vitamínů, je dobré o nich vědět pár informací. Pojďme si udělat jednoduchý přehled, které vitamíny jsou rozpustné v tucích, které ve vodě, a jak tyhle znalosti využít v kuchyni.

Které vitamíny jsou rozpustné v tucích, a proč je důležité to vědět?

Základní rozdělení vitamínů:

  • vitamíny rozpustné ve vodě: vitamín C a vitamíny skupiny B 
  • vitamíny rozpustné v tucích: vitamín A, D, E a K

Výhody i nevýhody vitamínů rozpustných ve vodě

Vitamíny rozpustné ve vodě obvykle není problém dodávat – najdeme je v mnoha potravinách. Stejně snadno jich však můžeme mít nedostatek. Vitamíny rozpustné ve vodě se v organismu příliš nezdrží, vylučují se pravidelně močí. Kromě toho se ničí teplem. Dá se říct, že jde o spotřební vitamíny – snadno o ně přijdeme, ale jednoduše je můžeme tělu dodat. Protože si netvoří jejich zásoby, je důležitá jediná věc:

Na příjem vitamínů rozpustných ve vodě (B a C) musíme myslet každý den.

Které vitamíny jsou rozpustné v tucích, a jak to s nimi je? 

Vitamíny A, D, E a K si tělo uchovává déle. Vstřebávají se v trávícím ústrojí za pomoci tuků. Z toho důvodu je možné se jimi předávkovat, ale nemusíte se bát. Z kilogramu snědené mrkve se předávkování vitamínem A nestane.

Pokud užíváte vitamíny formou doplňků stravy, nepřekračujte doporučené dávkování – obvykle tableta obsahuje dávku vitamínu potřebnou na celý den. 

Zeleninu a ovoce konzumujte s kvalitními tuky

Obsahuje spoustu vitamínu rozpustných v tucích, což je důvod, proč zmíněné tuky zahrnout do daného pokrmu. Do salátu přidejte kvalitní olej (nemusí ho být mnoho), ovoce jezte s jogurtem či kefírem, nebo přidejte oříšky. Stačí malé množství tuku, který pomůže vstřebat potřebné vitamíny. 

U tuků se ještě zastavme – většinu tuků v jídelníčku by měly představovat kvalitní rostlinné oleje. Ačkoli jsou pro organismus potřebné i živočišné tuky, přijímáme jich nadbytek. Pozor dávejme hlavně na tzv. skryté tuky, které jsou součástí mnoha potravin. 

A co vitamín D na imunitu?

Ten má kromě potravinových zdrojů (rybí tuk) ještě jeden: sluneční svit. Vitamín D se tvoří v lidské kůži ve chvíli, kdy je vystavena slunečnímu záření. Pravda je, že tělo si díky tomu dokáže udělat zásobu vitamínu D. Ale určitě ne tak velkou, aby nám vystačila po celý podzim a zimu.

Protože je vitamín D extrémně důležitý pro imunitní systém, doporučuje se doplňovat ho formou výživových doplňků. Jak je známo, Češi jsou v konzumaci ryb jedni z nejhorších v Evropě, a z dalších zdrojů nelze získat adekvátní množství vitamínu D.
 

OmegaMarine Forte+ balení

OmegaMarine Forte+

Nejprodávanější omega v ČR

* platíte pouze poštovné 49 Kč


Vaše komentáře

Vložte svůj komentář:

  • {{ myComment.createdAt }}

    {{ myComment.name }}:

    {{ myComment.text }}

  • {{ comment.createdAt }}

    {{ comment.name }}:

    {{comment.text}}

Vložte svůj komentář:

©2019 NaturaMed Pharmaceuticals s.r.o.

Odesílá se

Vyzkoušejte OmegaMarine Forte+ ZDARMA*

*platíte pouze poštovné 49 Kč

Načítám formulář

Forma tobolek mi velmi vyhovuje

Forma tobolek mi velmi vyhovuje

Marcela Holanová, Zpěvačka

I v důchodu ujedu 50 km na kole!

I v důchodu ujedu 50 km na kole!

Marie Grimová, Lipovec,

Na ryby do Norska s lososem v kapsli

Na ryby do Norska s lososem v kapsli

Jaroslav Říha, Pardubice