Existují i zdravé živočišné tuky? Příklady těch nejkvalitnějších plavou v moři

Už ve škole nás učili, že tuky dělíme na rostlinné a živočišné. A taky zdravé a nezdravé. Máte v tom pořád trochu zmatek? Nevíte, kterým tukům se radši vyvarovat, a jaké naopak prospějí vašemu zdraví? Sepsali jsme stručný přehled:

Existují i zdravé živočišné tuky? Příklady těch nejkvalitnějších plavou v moři

Rostlinné, nebo živočišné? Tak jednoduché to není!

Obecně vzato by větší část tuků v našem jídelníčku měly zastoupit tuky rostlinného původu. Na rozdíl od těch živočišných nejsou tak škodlivé. To ovšem neznamená, že je můžeme konzumovat v neomezené míře. 

Na druhé straně stojí fakt, že tuky mohou být zdrojem živin pro naše tělo, zejména omega-3 mastných kyselin. Ty najdeme jak v rostlinné říši (oleje, ořechy a semínka), tak v živočišné (rybí tuk). Zatímco rostlinné omega-3 mají v organismu nízkou vstřebatelnost, tak omega-3 z rybího tuku se využijí skoro beze zbytku. To je krásný příklad toho, že nelze kategoricky říct, že jsou rostlinné tuky lepší, než ty živočišné…

Mějte na paměti rozdíl mezi nasycenými a nenasycenými tuky

Z výživového hlediska můžeme tuky, ať už jsou jakéhokoli původu, dělit na ty, které obsahují nasycené či nenasycené mastné kyseliny:

Nasycené mastné kyseliny nám zjednodušeně řečeno škodí. Jsou to ty, které jsou nezdravé, a které bychom měli v jídelníčku omezit na minimum: sádlo, máslo, ale i tučná masa, tučné dezerty, fast food a nejrůznější sladkosti s nekvalitním tukem.

Nenasycené mastné kyseliny jsou zdraví prospěšné, a vyloženě nezbytné. Mezi ty nejznámější patří omega-3 mastné kyseliny. Najdeme je především v rybách a rybím tuku, a prospívají srdci, mozku a zraku. 

Omega-3 jsou takovou zvláštní kapitolou. Populace jich má obecně málo, protože zkrátka nejsme zvyklí jíst ryby. Najdeme je také v mořských plodech, v malé míře ve vajíčkách a mase. A obsahují je i rostlinné oleje, o kterým jsme už však zmínili, že nejsou dobrým zdrojem omega-3, protože využitelnost je malá.

Z toho vyplývá, že je více než žádoucí doplňovat rybí tuk – třeba v kapslích bez vůně a pachuti

Tuky konzumujte s rozumem, i když se nesnažíte hubnout

Nejde totiž jen o to, zda budeme nebo nebudeme štíhlí. Tuky se ukládají i do cévních stěn, kde mohou zapříčinit ucpání. Velmi nebezpečné je i ukládání tuku mezi orgány. Dnes vám možná nemusí připadat, že by vám tučná jídla mohla škodit – to se totiž vždy projeví až za mnoho let, třeba nějakým onemocněním. 

S tím se pojí problém zvaný cholesterol. I ten existuje v prospěšné, ale i zdraví škodlivé formě. Zatímco zlý cholesterol získáváme hlavně z tučné stravy a živočišných tuků, hladinu hodného cholesterolu lze podpořil konzumací zmíněných omega-3. 

Přečtěte si také náš článek, který se zabývá tím, jak snížit cholesterol.

OmegaMarine Forte+<sup>®</sup> balení

OmegaMarine Forte+®

Nejprodávanější omega v ČR

* platíte pouze poštovné 49 Kč


Vaše komentáře

Vložte svůj komentář:

  • {{ myComment.createdAt }}

    {{ myComment.name }}:

    {{ myComment.text }}

  • {{ comment.createdAt }}

    {{ comment.name }}:

    {{comment.text}}

Vložte svůj komentář:

©2021 NaturaMed Pharmaceuticals s.r.o.

Odesílá se

Vyzkoušejte OmegaMarine Forte+® ZDARMA*

*platíte pouze poštovné 49 Kč

Načítám formulář

OmegaMarine Forte + mi nahrazuje konzumaci ryb

OmegaMarine Forte + mi nahrazuje konzumaci ryb

Helena Kolářová, Duchcov

Na ryby do Norska s lososem v kapsli

Na ryby do Norska s lososem v kapsli

Jaroslav Říha, Pardubice

OmegaMarine Forte+ můj požadavek splňuje

OmegaMarine Forte+ můj požadavek splňuje

Honza Musil, Moderátor